Kloklippning

Det är något som borde vara lätt att lära en valp kan man tycka, i alla fall jag. Men så är då inte fallet. Min uppfödare sa att Ina inte var så förtjust i att klippa klorna men att det brukar gå bra om man har henne liggandes på rygg och får henne att känna sig avslappnad men inte det funkar för mig. Varje gång hon bli avslappnad och är nästan på väg att somna hinner man bara klippa 1-2 klor sen ligger hon bara och ålar sig sen är det ingen idé att fortsätta. Då får man bara springa och jaga henne och tvångshålla henne och det är något jag inte vill göra eller att hon ska förknippa kloklippning med.
Håller på mycket med hennes tassar, klor och klämmer lite, det går bra men varje gång jag tar fram klotången och klipper då är det som en brottningsmatch.
Kanske man är för snäll då hon är så här liten? Hade hon varit äldre och större hade jag gjort helt annorlunda. Sagt åt henne att ligga. Men nu när hon är så liten känns det som om man inte kan kräva lika mycket, eller kan man de?

Säg till om ni tycker att jag gör fel eller också får ni gärna ge mig bra tips på hur man kan vänja en valp med kloklippning på ett bra sätt utan att det ska bli något som hunden upplever som något negativt.

Kommentarer
Postat av: Sanni

Hittade din blogg idag, roligt att läsa om nya vovven :) Och om dig med såklart, hoppas att allt är bra!



För mig när Vilda var liten blev det också som en brottningsmatch när det var dags för kloklippning, det ville hon verkligen inte. Så jag var alltid 2 ett tag när det var kloklippning, jag klippte medan en annan smekte henne på magen (när hon låg på sidan) och då låg hon helt lugn och det tog bara några veckor sedan så behövde jag ingen hjälp, samma sak var det med Dizzy, nu ligger hon lugnt på sidan tills man är klar:) kanske det funkar om du inte får bättre tips vill säga.

/Sanni

2010-08-17 @ 17:28:26
URL: http://www.sannisunshine.bloggplatsen.se
Postat av: Marre

Hej!

Har för ett tag sen börjat intressera mig för amstaffen och letade mig fram till Convictions kennel(, även om det dröjer ett tag innan det blir tal om någon ny vovve). De känns som en av de mest seriösa uppfödarna, och nu när jag hittat hit måste jag säga att det märks. Jag önskar er all lycka, och kanske ses vi på en kennelträff om några år :P



Men, för att komma till sak.

Jag tycker att den metoden du använder är väldigt bra, ett tips kan vara att ibland bara ligga och mysa, inte klippa alls.

Du säger att 1-2 klor går bra. Du kan väl utgå därifrån, ta 2 klor först. När det alltid går bra tar du 3. Sen en hel tass. Sen en tass och 1 klo på nästa. När du kommit så långt bör det vara rätt lugnt. Går inga klor kanske det räcker med att bara pilla på klotången när ni myser.

Det kan ju verka extremt långdraget, men enligt egna iakttagelser blir dessa ändå de mest effektiva i slutändan.



Jag tycker att det är väldigt bra att du är mjuk med henne, jag tror inte på att skrika och mobba för att få hunden att göra som man vill. I alla fall jag vill inte att det ska vara en stor grej att klippa klorna, och då ska man väl inte göra den till nåt stort? En annan sak som jag tror är att man ska undvika att ställa mycket krav, alltid, eftersom risken för att det ska bli en konflikt ökar. Jag själv ställer bara krav om jag är säker på att jag kommer få som jag vill, och ju mer man tränar, desto högre krav kommer man ju kunna ställa!



Hoppas det kan hjälpa dig lite, när det kommer till träning med hund, oavsett vad det gäller, känner i alla fall jag att det ibland kan hjälpa att bara få sina tankar bekräftade :)

2010-08-18 @ 01:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0