Hundägare

Blir så j'vla irriterad! ursäkta ordvalet men det är så jag känner mig..
Jag blir så irriterad samtidigt som jag tycker synd om hunden samt att jag vill hjälpa ägaren med deras hund, ge den bra tips och råd för att de ska orka och tycka att det är kul att vara ute med sin hund.

haf var ute med Ina en stund innan jag åkte iväg till jobbet. Gick samma stråk som vi alltid gör varje dag flera gånger om och bara har det helt underbart. När jag är ute i alla fall ser jag en tjej som har en stor hund som hon inte orkar hålla då det kommer en yngre kille förbi med en mycket mindre hund (mindre än Ina).
Hon med den stora hunden står för det första bara stilla inte för att det är något fel med det om man vet att ,am orkar hålla sin hund. Hennes hund drar sig till denna lilla hunden och hon orkar inte hålla honom. Hon drar och drar i kopplet hans, säger "NEJ" ex antal gånger till och med sparkar mot honom för att kunna bryta han men inget av det funkar. Jag ahde hoppats på att hon skulle fortsätta sin promenad efter detta men icke då!
Jag och Ina fortsätter vår promenenad som vi alltid går för att rasta, springa och bara ha allmänt skoj. Så jag fortsätter vår promenad mot dom i hopp om att de ska fortsätta sin eller vända och gå tillbaka, istället står hon kvar med denna stora hane och triggar honom medan han har full fokus på oss. Hon står där och gulligullar med honom i stil med "Åhh vilken lite söt en! Titta "namn" vilken söt lite bebis.. m.m" jag bryde mig inte så mycket om det för det är hennes ansvar och problem med hennes hund men inte mitt, så länge det inte går ut mot mig eller Ina.
När vi kommer närmare självklart drar hanen med sig sin lilla ägare som en fjäder efter sig i kopplet mot Ina. Ina som jag har lös springer tillbaka från det håll vi kom ifrån med svansen mellan benen.
Där gör jag en sak av ren reflex som jag vet att man inte ska göra med andras hundar. Jag går fram och hjälper hundägaren att dra tillbaka sin hund som hon inte orkar hålla. Hon blir både förvånad och arg på mig och skäller ut mig med rätta och talar om att så gör man inte. Samtidigt försvarar jag mig med att jag bara ville hjälpa henne och att jag inte ville att hennes hund skulle gå på Ina.
Hon börjar då prata om att han är ju bara en bebis också, 5 mån gammal, han har ont i höfterna och att jag skadade honom, hon skulle aldrig tillåta honom gå fram till en liten valp som Ina då han själv är så stor och har stora tassar som kan skada mindre hundar och blablabla...
Jag kunde inte säga mer än att jag bad om ursäkt, det var rent impulsivt, ville bara hjälpa henne och att det inte var något illa menat.
Det blev inget tjafs eller några hårdaord utan vi pratade med varandra lungt och sansat. Efter att vi sagt det vi ville ha sagt med allt detta små pratade vi lite. När vi stod där och pratade hade jag fått in Ina till mig utan problem och hon skötte sig exemplarisk medan hon kämpade med sin hund som hon hade noll koll på. Jag la då märke till att hon bara använde halv stryp på honom. Har jag absolut inget emot men för mig är det något som säger om en hund drar så mycket, varför inte ha stryp/dressyr halsband? 
Jag frågade om det var en boxer-blandning men aj så fel man kan ha ibland en då :) Han var en blandning mellan mastiff och schäfer. Då kan ni ju tänka er vilken kraft och storlek på den gossen som är 5 månader gammal.



Det är såna här tillfällen som jag verkligen bara känner att jag vill jobba med något som kan hjälpa folk med deras hundar. Det är oftast inget fel på ägarna utan det är bara dom som inte riktigt vet vad de har tagit på sig när de ser en söt liten valp på blocket eller vilken annan annons som helst som de bestämmer sig för att köpa. Jag tycker att alla ska ha rätt till att ha hund så länge man tar hand om dem, samtidigt ska det vara kul. Man ska inte behöva bli omkulldragen av sin egen hund när man är ute och går bara för att den ser en annan hund. Utan det ska vara roligt och något man ska se fram emot inte tvärtom bara för att man inte orkar med hunden.
Jag skulle väl inte riktigt säga att jag vill bli hundinstruktör utan snarare en hund coach av något slag. Något liknande Cesar Millan.

Får filura lite mer på det och förhoppningsvis kommer jag fram till något bra som jag kan bestäma mig för och genomföra! :)

Ha en bra dag och kom ihåg: Det ska vara kul att vara ute med sin hund!

Kommentarer
Postat av: Lilli

Ja, förr var hon hopplös. Skönt att hon kommer över dom med tien.

2010-08-11 @ 08:42:47
URL: http://lillisvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0