Första snön

Första snön kom i förrgår natt strax innan 03.00. Hur jag vet detta är för att jag var på jobbet då. Såg inte ut att vara mycket för världen. Allt bara försvann så fort det hade landat på marken, trodde jag. När jag kom hem till Tyresö på morgonen hade vi minst 1dm kramsnö. Hur mysigt som helst! Jag blev jätte glad och var på toppen humör. Kommer hem och ska ta en morgon tur med hundarna. Skulle bli spännande att se deras örsta reaktion på snö :)
Inte riktigt som jag hade hoppats på. Kan ju säga att jag var då gladare för snön än vad Ina och Rozz var :)
Ina och Rozz tyckte verkligen att det vita mjuka var något konstigt som var blöt och kallt som man samtisigt kunde äta. Tog mig nästan 10 min att bara komma från dörren med hundarna innan de förstod att de kunde gå på det kostiga vita täcket som hade lagt sig på marken. Till en början tyckte båda att det var kallt. Förvånande nog så var det mest Rozz som ogillade snön och gör det även idag kan jag lova.
Inte alls roligt att gå på den vita kalla snön. Ina trampar på som vanligt medan Rozz kommer i släptåg och man nästan måste dra honom i kopplet för att kunna komma någon vart med den lilla mannen. Han är så söt! Då han inte vill gå sätter han sig ner och tittar på en och huttrar. Han tycker verkligen att det är kallt med snö och inte alls roligt.
Ina däremot tycker att det är väldigt spännande med snö, speciellt att man kan äta den :)
Det är rätt förståligt att Ina går och äter en massa snö samtidigt. Då ajg inte längre har vatten ståendes framme hela tiden längre. Har tagit bort det då Rozz dricker mer bara för att och hinner att kissa inne ca 5ggr på 1h efter att man har varit ute i minst 40 min.Spelar ingen roll om Ina varit med eller inte så han har fått busat av sig ute, gjort ifrån sig ute men icke då. Man måste ju även göra ifrån sig inne då man kommer in. Kan inte annat än att torka upp med ett leende :)



Har lite dåligt samvete nu då det gäller hundarna. Nu då man har jobbat natt känns det som om man inte hinner med det man ska göra med båda. Speciellt nu på helgen då jag bara hinner att vara vaken i ca 3-4h innan jag måste åka på jobbet. Annars är jag inte tillräckligt utvilad.
Jag har inget emot med att vara ute med Ina och Rozz en och en, utan tvärtom! Älskar att Ina har blivit mer intresserad av mig och mer fokuserad på träningen och bara vill jobba mer och mer och lära sig mer och allmänt få all uppmärksamhet helt själv utan att hennes lilla busige kusin ska vara med på ett hörn.
Att vara ute med Rozz är också verkligen en helt annan hund än när vi är alla 3 tillsammans. Han lyssnar mycket bättre( inte så konstigt heller :P ) väldigt uppmärksam på mig, söker mycket ögonkontakt och väldigt villig på att göra det jag vill fast han inte riktigt förstår eller vet. Har själv valt att inte börja kräva något speciellt av honom utan har först velat bygga upp ett förtroende och en bra realtion innan jag börjar koncentrera mig på att träna en massa andra saker. Dom ända komandona jag använder mig av för honom är Sitt, Varsågod och kom. Var nog lite jobbigt att få honom att förstå sitt namn i början men det kom ganska fort det med :)

Lägger inte upp några bilder nu utan kanske senare. Inte för att jag har nåpgra bra och många bilder på vovvarna i snön då de är så snabba ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0