Fint väder = Lång och härlig promeand :)



















Lite bilder från min och Rozz promenad idag.
Blev en längre promenad med båda var för sig.


Ina i sina skor :)

Här är en bild som jag lovade med Ina i sina nys skor :)
(Inte så jätte bra bild men man ser iaf :P)



Använde dom för första gången igår. Såg väldigt roligt ut till en början men hon kunde gå i den fast självklart försökte hon ta av sig den. Hon behöver bara en men var tvungen att ta bild då hon hade båda på sig :P

Ina har fått skor!

Ja då Ina var så duktig att riva upp trampdynan bestämde jag mig för att hon skulle få sig ett bar skor så att jag kan ha henne lös utan att behöva oroa mig för att hon ska riva upp det igen. Har ingen bild nu men ska lägga upp ett senare. Kanske i morgon :)

Träningen återupptagen, och Ina har lyckats igen!

Ja det kan man minst sagt säga att det har varit. Var upp till Härnösand och hälsade på i några dagar i början av min lediga vecka. Kom tillbaka hit ner till Sthlm i tisdags kväll. Har inte hänt något spännande direkt. Mest tagit de lugnt och fördrivit dagarna allt eftersom.



Kan i och för sig berätta att jag har byt foder till hundarna till medium sensible då både Ina och Rozz tappade väldigt mycket av sin vikt strax innan nyår. Innan jag bytte pratade jag med personalen på djurmagazinet här i Tyresö om något bra tips att få upp valpar i vikt. Då hade jag börjat med att ge hundarna 3 måltider om dagen av maxi junior. Varför jag har kört på maxi är för att Ina var uppväxt med det och har bara fortsatt. Personalen råde mig i alla fall att byta till medium sensible för att få upp hundarna i vikt.
Sen jag bytte till medium sensible har Rozz verkligen lagt på sig väldigt bra och är i ganska fin form, lite för tunn över höfterna enligt mig men det är i alla fall på god väg. Ina har också lagt på sig mera men är inte i lika fin form. Fortfarande lite för tunn men inte alls lika illa som det var innan. Nu ska jag köpa medium junior och börja blanda det med sensible i veckan.
Ina har också blivit väldigt pigg och allert då hon började äta sensible i stället. Sen har båda mycket bättre avföring. Bajsar inte alls lika mycket och ofta längre.



Har även bestämt mig för att börja träna lite smått med lydnadsmoment nu igen. Tycker att det är dags för Rozz att börja lära sig lite mer. Har inriktat mig mest på fot och de enkla grundläggande passiva momenten som sitt, ligg och stå. Sitt är ju något man använder dagligen men då Ina har tendens att gärna sätta sig på halva rumpan så behövs det lite extra träning för henne på de. Sen ligg har jag inte tränat så mycket på överhuvudtaget så jag är fortfarande kvar på grunderna för inlärning på det faktis. Stå är något som är relativt nytt för Ina men väldigt nytt för Rozz. Det går sakta men säkert framåt att de börjar förstå vad det är för något sen där efter får man börja med att finslipa korrigeringarna. Just nu är jag mest bara nöjd med att de ska lära sig att förstå vad det är för något :)
Inkallningen är något jag har tränat lite nu och då på hela tiden. Ina är lite seg på den ibland men förstår i alla fall vad hon ska göra. Rozz är den som är lite snabbare i det momentet och han är väldigt duktig för att inta någorlunda rätt position.
Kort och gott går det sakta men säkert framåt :)



Ina har lyckats igen!
Först råttgift i höstas, dålig i magen i 2 dagar strax innan nyår och nu lyckats med att riva upp en flik trampdynan vid sporren på högerframtass.
Hände här om dagen då hon var full av energi. Hade ganska nyligen varit ute med både henne och Rozz på en proemand men så fort man kom in blev man överfallen av en energisk liten tjej som kommer och lägger en boll i knät hos en i soffan flera gånger. Betsämmer mig då för att gå ut och träna lite så hon får göra av med energi. tog med mig bollen som belöning. Vi ställde oss på gångbanan nedanför oss. Som tur var jobbade de flesta så det var inte allt för mycket folk som kom och störde träningen.
Kommer inte exakt ihåg bu vad det var vi tränade på om det var Fot eller Stå, kastade iväg bollen hon kommer tillbaka och efter en kort stund ser jag en väldigt röd droppe blod på skon min. Då upptäcker jag skadan hon hade fått på trampdynan. Inte brydde hon sig om de.
Så nu får hon mer eller mindre gå kopplad för att inte lyckas skära upp det igen utan att det ska få läka fint ihop. Blir nog till att köpa sko till henne i veckan så hon kan få springa lite lös utan att jag ska behöva oroa mig för att hon ska riva upp fliken igen.



På tåget hem ifrån Sthlm



Gillar att kramas i soffan ;)


Uppletande

Ja vad ska man säga? Är riktigt stolt över min lilla Ferdinand ;)
Tränade lite uppletande med hundarna idag inne så det fick använda sig av huvudet lite extra idag innan det var dags att åka på jobbet. Så varför inte börja lite lätt inne? :)
började först med Rozz, vilket var riktigt spännande då han inte riktigt har förstått det här med att komma tillbaka med leksaker utan det är bara kul att springa efter dom. Men det gick förvånatsvärt bra måste jag säga! Provade lite och det gick galant. Sedan fick Ina göra några gånger. Sedan var det vila och jag tänkte köra samma sak igen fast nu under 10min. Bestämmde mig först med Rozz då han var så taggad! Det var så pass att han till och med kissade på sig av upphetsning, han märkte det inte ens själv utan såg väldigt chockande på mig då jag stoppade honom.
Sedan var det Inas tur igen och det gick också väldigt bra, lite störigt tyckte hon då Rozz gnällde och levde om i buren, kunde inte ens sitta still då Ina höll på. Lill knäppisen min :)
Ina orkade inte riktig hela 10min vilket inte var alls så konstigt. Sista uppletande la hon i stort sett nästan av, men lyckades peppa henne lite extra så hon hittade pipleksaken. Sedan var det vila eller också bus med kusinen.
Just nu när man känner ett sånt lyckorus av bra träning från båda vill man bara ut och få kunna fortsätta på barmark.

Hade ju velat gå i skogen med hundarna nu men känns inte alls som en så jätte bra idé då det är sån hårdyta på snön att hundarna gör mer illa sig än att det gör någon nyttig träning. Så det får bli promenader i stället och en massa bus :P


Nu ska man kunna lämna en kommentar :)

Vet ej vad det är för design nu, om det är den som Carro har gjort eller en av de man kan väljaa på. Allt har bara skitit sig då man har försökt pyssla med det här på jobbet. Lagomt less!
Aja, men nu ska man i alla fall kunna lämna en kommentar om man känner för det :)

Carro, sorry att jag var tvungen att byta design men var tvungen att prova något som får det att funka med att lämna kommentar. Var riktigt nöjd med din design bara så att du vet!
:)


Kommentera

Hej
Märkte igår att man inte kan kommentera mina inlägg. Om det är någon som har velat kommenterar så är det för att det har blivit något fel på sidan då jag byte design.
Ska kolla upp vad problemet är och se om det går att åtgärda.


Lexikon i hundspråk

Har läst en väldigt intressant hundbok skriven av en av Sveriges främsta hundpsykolog, Anders Hallgren.
En bok som är hans 5:e upplaga och något omarbetad och handlar om hundens "alla" språk, kroppspråk, ljudspråk, luktspråk, färgteckningen, beröring, och ett av det viktagaste för oss människor. Språket mellan oss människor och våra hundar. Boken har 143 sidor och innehåller även en litteratur lista över andra böcker som han rekomenderar att läsa. Skrivna av både han själv och av andra personer.

Visst viste men en del om hundar men allt blev mer självklart då man läste denna bok. Vissa beteenden som man som ägare kan tycka är "jobbigt" eller "störande" men efter att man läst denna bok har man bättre förståelse varför hunden gör som den gör. Det är en del av deras natur. Visa saker gör vår tamhund som den kanske egentligen inte behöver göra men att det ligger i deras natur som härstammar från vargen. 
Som tillexempel en sak som han tog upp som kanske många hanhunds ägare tycker är lite irriterande att deras hanar ska pissa överallt, men om man kollar på vargen så gör den precis samma sak men av en anledning. Vargen gör det för att lättare kunna orientera sig själv samt för sin egen flock och att visa sin existens och revir markering för andra vargar så de inte gör intrång på deras revir.

En annan och jag är nog inte själv att tro de vara för att våra hanhundar ville sätta revir men egentligen talar bara våra hanhundar om sin existens för andra hundar. Dr Ian Dunbar, veterinär och forskare i hundens beteende ifrågersätter våra moderna hundar (som A.Hallgren så fint har skrivit i boken) är speciellt revirbundna och territoriella anant än vårat hem då vi rör oss överallt med våra hundar där det även finns andra hundat?
Det är något som jag personligen tycker låter väldigt logiskt.

Något annat som jag inte heller har tänkt så mycket på, vet ej heller om det är så många andra som gör det men det är teckningen på HELA hunden. Varför hunden har de/den färger/färgen som den har?
Det är också en stor och viktig betydelse för våra hundar konversation, både kropp och mimik. Då kan man ju undra hur en helfärgad hund som till exempel är helt svart som labrador kan använda sig av sin färg i kroppspråk och mimik. Ljuset ger skiftningar i pälsen, då pälsen växer åt olika håll. Finns en jätte bra bild på det i denna bok.

Peka är ett språk som hundarna anväder sig mycket av som vi hundägare kanske inte tänker så mycket på. Det är i alla fall något som jägarna har stor nytta och använder sig av. Hunden Pekar mot något eller någon för att meddela resten av sin flock.
Hunden står då helt stilla, har ena framtassen i luften och pekar med nosen åt det håll som hunden har uppfattat något intressant och vill meddela resten av flockan. Finns även en bra bild på en Pointer i boken som visar det här beteendet.

Det var lite om allt intressant som står i boken. Verkligen en bok att rekomendera om man är intresserad av att förstå sin hund bättre. Själv köpte jag den via brukshundstidningen men går att köpa på de flesta hemsidor som: bokus.com, adlibris.com och cdon.se


Energi knippen ;)

Ja igår då man var ute med hundarna och pulsa runt i skogen i djupsnön. Snön täckte ända upp till knäna på mig, så det var en hel del.
Gick en annorlunda väg denna gång in i skogen. Nu gick vi uppför en stor stenvägg kan man säga till det ställe vi alltid brukar komma till då vi går genom skogen från andra sidan.
Tränade Ina lite extra också, försökte med Rozz men då han inte är ett lika stort fan av att pulsa runt i djupsnön så blev det inte lika mycket träning för honom.
Blandade bus med kondition träning för Ina. Kastade snöbollar nerför som hon mer än gärna sprang ner för att hämta och sen upp igen för att få en ny snöboll kastad. Gjorde det några gånger innan vi gick vidare. Rozz försökte men stannade alltid eftervägen och sen blev det lite pip och gnäll då han skulle upp. Men ack så stolt han blev då han tog sig upp helt själv! :)
Gjorde om samma sak igen fast denna gång uppför. Ina verkligen älskar att pulsa runt i snön. Hon for iväg på egna äventyr till och med så man tappade uppsikten på henne den lilla busen. Men hon var så upp i varv att hon fick springa runt lite som hon ville i skogen. Tur att hon kommer varje gång som man ropar på henne. Rozz däremot höll sig gärna nära matte, helst i samma fotspår så man råkade sparka till honom lite då man lyfte foten ur fotspåret.
Var nog i skogen i minst 30min där hundarna fick pulsera runt i snön sen blev det även en lite promenad innan det var dags att bege sig hemåt igen för att de ska hinna få sträcka på sig och gå ner i varv. En annan trodde ju då att hundarna skulle vara trötta efter denna tur i skogen och somna så fort innan man kom innan för dörren. Icke då, de var ju lite små strötta när man var på väg hem märkte man men så fort man kom in var det full show igen. Måste ha varit på grund av att det blev en hel dag hemma i torsdags för att det var sånt dåligt väder att all energi kom igår. Trötta var de i alla fall på kvällen kan jag lova. Gick en kvälls tur vid 19-tiden och var hemma igen strax vid 20-tiden. De somnade ganska fort efter den promenaden, knappt så man fick ut dem på sista kvällskissen innan det var dags för att lägga sig. Så får väl se hur pigga de är idag då man kommer hem ifrån jobbet, pigga var de i alla fall runt 05.30 i morse då man var ut med dem :)


-8 c = 1h härlig promenad i skogen

Ja då det är sånt bra väder med lagomt mycket snö fall på det med kan det inte bli bättre än en härlig promiss i skogen! Det kan jag även tacka min älskling för också. Fick ett par grymt härliga kängor i julklapp så man blir varken blöt eller kall om fötterna och de är lätta att gå i. Helt fantastiska och helt klart de bästa skor jag nånsin har haft!

Idag blev jag nästan helt impad av Ina. Hade kastat ner hennes favorit leksak från en stor sten. Hon fick själv klura ut hur hon skulle gå ner och hämta den. Det var inte allt för långt ifrån att hon skulle hoppa ner, det var minst 1m! Tur ändå att hon inte gjorde det för man vet ju inte vad som döljer sig i snön trots att den är djup. Efter en tids fundering på hopp eller inte beslöt Ina sig för att gå ner på sidan och därefter fick hon då leta efter kampsnöret och hittade det. Är så stolt och imponerad av min lilla tjej!
Rozz den lilla filosofen går helst i andras spår än att hoppa och springa omkring i snön. Speciellt då vi skulle gå nerför eller uppför. Ina hade tagit sig ner från en annan sten själv och jag gick till ett ställe som inte var allt för högt eller brandt där jag hoppade ner. Det gillade inte Rozz, han visste inte riktigt hur han skulle ta sig ner. Tillslut hittade han också en egen vägen där han kunde gå ner. Blev riktigt stolt över honom! Han är ju som sagt inte den som tar egna initiativ förutom då han bara hittar på hyss hemma.


Tack vare dessa kan jag gå i skogen igen :)

Och tro mig de behövs verkligen då det är så här mycket snö i skogen :)

Ina letar efter kampsnöret och Rozz tittar på

Hittar kampsnöret

Rozz då han inte vågade hoppa men hittade en egen väg ner :)

Ett välkomnande då man kommer tillbaka från tvättstugan :)



Så underbara!

Tröt efter all bus i skogen och akottningen hemma :P



Vill tacka..



Carro för att du var så snäll och designade bloggen :)
Jag är verkligen nöjd och gillar den verkligen!

Inge bra alls :(

Igår blev inte firandet av det nya året som det var tänkt. Tanken var att jag och Dan skulle åka till Samantha och hennes kille för att fira nyår där med dom och deras vänner. Skulle verkligen ha varit jätte trevligt! Men så blev det icke..
Ina och Rozz har varit jätte dåliga sen i torsdags morse. Ina har spytt upp maten ca 10-20 min efter maten och Rozz har skitit ut allt lika fort. Det hade fortsatt till ca förmiddagen i går. Det måste ha berott på maten.
Köpte ny mat i söndags då det sista tog slut då. Köpte jag Klass Plus, färskfoder. Har kört på det innan men inte på plus utan normal och det har funkat. Varför jag bestämde mig för att köra med plus denna gången var för att jag personligen tyckte att hundarna var lite smala och ville få upp dem lite i vikt nu under vintern. Gick som jag hade tänkt mig visade det sig. Det hade gått bra ända fram till torsdagmorgon med maten sen kom den ut lika fort som den slank ner hos båda. Igår mådde de verkligen inge bra, de höll på fram till ca kl 13-14 och bara sov hela dagen. När jag kom hem så var Rozz någorlunda pigg i alla fall men Ina var jätte dålig. Där av jag bestämde att jag inte ville åka till Samantha och Christian. Hundarna hade det nog jobbigt av att vara dåliga, hungriga och trötta sen att dra med sig dom till Samantha där det ska vara en massa folk och stoj å stim. Nä, kändes mycket bättre av att vara hemma med hundarna i lugn och ro så man kunde ha koll på dom hela tiden utan att behöva oroa sig. Hade vi åkt till Samantha hade jag inte varit avslapnad i 1sek.
Som tur va var djurmagazinet öppet och jag kunde skicka i väg Dan för att köpa torrfoder i stället. För det vet jag att de ska tåla! men får börja riktigt försiktigt med att ge dem i små mängder idag då de bara har fått druckit vatten i 24h för att magen ska hinna få lugna ner sig och hamna i balans.
I morse när jag var ut med Ina och Rozz innan jag åkte i väg på jobbet visade båda att vara pigga, det var en riktig lättnad kan jag lova! Lite dålig i magen var Rozz fortfarande men det får man räkna med. Hoppas bara på att det kommer att gå bättre under dagen. Tur är att jag kan få händelserna rapporterad till mig under dagen och att jag vet att de är i goda händer :)



Nog pratat om Ina och Rozz dåliga magar. Något riktigt positivt att berätta är att de inte brydde sig så mycket om raketerna och smällarna igår! :) Så himla skönt att få slippa ha hundar som blir livrädda för fyrverkerier.
När jag var ute med dem en sväng igår kväll var det full fart på raketerna långt innan kl 00.00 som vanligt. (Varför har folk så bråttomt med att skjuta raketer?) De blev först lite förvånad då de inte var beredda men sen var det mest nyfikenheten som tog över, i alla fall på Rozz. Han stod och tittade ett bra tag på alla raketer innan han kom. Ina hon brydde sig inte alls så mycket.

Mina älsklingar!


Börjar bli en riktig stor tjej nu :)

8-9 veckor gamal


7 månader


Tiden går så fort!
Min "lilla" tjej börjar bli stor nu, 7 månader idag! :)















RSS 2.0