Galna hundar ger inget bra intryck hos Ina

Jag bor i Tyresö i ett väldigt bra område där det finns många bra promenadstråk att gå med Ina i närheten, eller snarare precis utan för dörren. Jag är inte ensam hundägare om att tycka de kan jag lova. Varje gång man är ute möter man minst 3st andra hundägare och vanligast är att de oftast har mer än en hund. Det finns både för och nackdelar med detta har jag lagt märke till.
Fördelarna är att det är en jätte bra träning för Ina att möta andra hundar ute lös som kopplad och inte bry sig om dom.  Hon visar inte ens intresse av att vilja gå fram och hälsa på dom. Där kommer nackdelarna in som jag tycker är väldigt tråkigt då inte alla hundägare tänker någorlunda lika. Anledningen till varför Ina inte är intresserad av de hundar vi möter är för att mer än hälften av dem kan inte möta andra hundar överhuvudtaget. De drar, skäller, försöker springa fram till en på ett olämpligt sätt och allmänt ivriga. De kan vara lugna ett tag tills det är ca 10m mellan oss. Värst av allt är folk som har hundar i flexi! (inget illa menat mot er som använder det, bara en personlig åsikt)
De som har sina hundar i flexi och inte har någon koll på sina hundar borde inte använda sig av flexi överhuvudtaget. De låter hundarna gå hela linan ut som en radar över hela gångbanan, börjar ta in hunden alltför sent när de får hund möte så de får inte in sina hundar som har hur mycket energi som helst, lyssnar inte på sina ägare för 5öre och har fortfarande så pass lång lina att de kan rusa fram och hälsa på andra hundar när man möter dom sen frågar ägarna om hundarna får hälsa på varandra men då är deras hund redan framme. Man säger ju självklart nej men då har deras hund redan rusat fram till Ina och det är något som inte uppskattas av henne. Hon blir jätte osäker, reser ragg och drar ihop sig med svansen mellan benen och helst av allt springer tillbaka samma väg som vi kom ifrån om hon är lös. Och den andra hundägaren kan inte förstå varför jag inte vill att just deras hund ska få hälsa på Ina, för den är ju så snäll!
Alla hundar jag möter med Ina som beter sig så här blir hon så osäker på när vi är ute. Som tur är i stort sätt alla dom hundarna kopplade. Försöker få henne att inte alls bry sig om  dom utan koncentrera sig på mig till 100 procent. Hon ska ha ögonkontakt med mig hela tiden, hon får beröm med både godis och leksak. Ina koncentrerar sig på mig större delen men hon har fortfarande lite rest ragg. Det vill jag inte ha, några bra tips på de eller ska jag fortsätta med det jag redan gör??
En till sak som jag har lagt märke till som är det enda positiva med hundmötena är de hundar som inte bryr sig om Ina och är hur lugn och harmoniska som helst att möta. De är dom enda hundarna som Ina är lite nyfiken på, viftar på svansen för och reser inte alls ragg. Utan hon försöker snarare gå fram lite försiktigt för en hälsning men stannar troget kvar vid min sida då hon vet att hon inte har min tillåtelse för det. Eller också tittar hon bara lite nyfiket på dem en kort stund sen fortsätter sin promenad helt obekymrat.

Träning tillsammans med tandlossning och en hel del gasning

Under denna vecka då man har varit leldig och inte haft så mycket för sig har man spenderat mycket tid med Ina. Har blivit minst en lång promenad i både skog där vi har sprungit upp och ner för stenhällar, med inslag av lite lydnad och spår med godis. Har även gått vanliga promenader med uppehåll på gamla stora rugbyplanen med lite bus med kampsnöret, uppletande av snöret och lite lydnad. Har börjat tränat mer och mer på ligg då hon inte riktigt har förstått det ännu men det börjar bli bättre.
Då det bara har blivit en lång promenad (längre än vanligt) mitt på dagen så sov Ina i stort sett fram till kl 18.30 efter att vi kom hem vid 15-tiden. En riktigt trötter, helt utsalen på sin plats i vardagsrummet.
Vid 19-tiden då jag var ut med henne var hon riktigt pigg då blev det mer träning på ligg, beköning blev hennes mat då hon inte hade velat äta upp det tidigare. Gick riktigt bra, har jätte bra kontakt med henne och hon är så taggad på komandot att hon självmant lägger sig.
Med kort och gott har hon varit rätt trött både psykist och fysiskt under dessa dagar :)




Hon har även börjat tappat tänder lilla damen, ganska skönt på sätt och vis. Så nu tuggas det förfullt på ben och det gasas en hel del här hemma med. Men det tar jag utan problem så länge jag slipper söndertuggade skor :)
Har inga sönder tuggade skor ännu bara skosnören som har blivit drabbade ännu. Ibalnd när man har kommit hem efter att ha varit ute i ca 1h på något ärenede i centrum har man hittat tre par skor som Ina har burit in till sin plats i vardagsrummet, inte söndertuggade bara dit burna.


Tillbaka till vardagen i Tyresö

Då är jag och Ina tillbaka till vår vardag hemma i Tyresö.
När vi kom hem i torsdags kväll tog jag en långpromenad med Ina då hon har åkt buss och tåg i ca 5h. Tog även med mig lite godis och hennes lilla kampsnöre för att aktivera henne så hon får röra på sig efter allt stilla liggande/sittande under resan hem. Promenaden gick hur bra som helst och vi hade jätte kul men små övningar som: Hämta, ligg, här och kom. Självklart blev det en hel del bus också. När vi är hemma och ska gå in märker jag att jag har tappat hemma nycklarna! Som tur var var grannarna hemma som brukar passa Ina då jag är och jobbar hemma. Fick ta hennes nyckel så länge innan jag fick tag i den andra extra nyckeln av Helena.
Letade efter nycklarna i ca 1h på torsdags kväll med hjälp av en ficklampa hittade dem inte, fredag morgon hittade dem inte... lite surt men vad ska man göra? Får så lov att kopiera nycklarn aoch hoppas på att ingen vet vart nycklarna går.
Sen har helgen varit väldigt lugn då jag har jobbat natt 18-06 fre-söndag. Ina fick vara med grannen från kl 17 till mellan 22-23 på kvällarna då jag inte vill att hon ska vänja sig vid att sova över hos dem jämt och att hon ska kunna vara ensam hemma. För hon ska inget annat än att sova på nätterna. Fast skulle hon ha gnällt/ylat allt för länge och mycket så kunde grannen hämta henne och låta henne få sova hos dem i alla fall. Så duktig som Ina är så har grannen fått sluppit hämta henne på natten.

Idag tog vi oss en tur i skogen i ca 40 minuter. Blev en del springandes upp och nerför stenar och stigar, hade det hur roligt som helst. När vi kom hem var Ina helt slut och hon ligger och sover än :P
När hon vaknar blir det en mindre tur så hon får göra ifrån sig sen gå in igen innan man beger sig till affärn för att handla.

Protest för att åka eller har bråttomt för att komma iväg?

Tiden i Härnösand

Ja då sitter vi på tåget igen ner mot Stockholm efter att ha varit hemma i Härnösand i lite mer än 2veckor. Har varit lite dålig med bilder med min kamera men har en del på mobilen som jag vill dela med mig :)



Ina och Doris

 


 


Ina och Bej

 

 

 

 

 

 

 

 


Dagarna börjar dra ihop sig..

Som sagt, dagarna börjar dra ihop sig för hemfärd neröver tillbaka till storstan Stockholm.
Det har varit fullt ös medvetslös för Ina här uppe kan jag lova. Bus hela dagarna med "lilla" Bej, så pass att man har varit tvungen att dela på dem för att de ska kunna varvaner lite, vila och sova en stund efter ca 2h busandes ibland kunde de hålla på längre.
Ina har varit med mig varje dag då jag har övningskört och det har gått alldeles utmärkt, somnat nästan direkt förutom då hon tittar ut genom fönstren under tystnad. Mest det som jag har velat tränat bort då hon har kunnat gett ifrån sig små ylanden i början av bilfärder och inte kunnat slå sig till ro.
Ina och Bej har kommit väldigt bra överrens, de sover tillsammans, dricker ur samma vattenskål, kan tugga på samma ben samtidigt (ibland) dela med sig av alla leksakerna. Hoppas att det kommer att fortsätta vara så. Fördelen är ju i alla fall att det är en hane och tik :)
Ina har även fått träffat en del hundar och småbarn allt från åldrarna 1år-11år gammal. Hon gillar verkligen barn. Blir helt uppspelt och ska pussa dom. Det minsta barnet hon träffade som nyligen fyllt 1år råckade ramla över henne när han tappade balansen men Ina brydde sig inte, hon låg helt stilla och tittade bara på han sen fortsatte hon sova.
Hundar som hon har träffat från jack russell till Grandis har hon verkligen anpassat sig bra med. Är dom inte intresserade av henne så tvingar hon sig inte på dem heller, försöker lite granna med att hälsa och leka men vill dom inte så vill dom inte då går hon därifrån.
Har tyvärr inga bilder på denna dator men ska lägga ut lite senare med bilder som jag har på mobilen.

Hunnit med mycket redan

Ina har hunnit med en del redan sen vi kom hem till Härnösand. Allt från att träffa nya kompisar till att byta medelklass till klass :)
Ina härjra för fullt med mammas hund Bej hela dagarna och fått träffa Doris Linas hund igår.

Bej är av rasen Shilio Shepeard. En ras som kommer från USA där en tysk kvinna har avlat fram  denna ras. Den är ej FCI- godkänd och räkna därför än så länge som blandras men går under Schäfer när man ska försäkra denna ras. De ser ut som en stor lång hårig schäfer. Det jag kan berätta om denna ras egenskaper som jag själv har läst om och upplevt själv är den är godtrogen, har vaktinstinkt, bestämd, lekfull, lugna i temeprament och lyhörda. Rasen är väldigt lik den "vanliga" schäfern. Tanken bakom denna ras är att få tillbaka den gamla hederliga tyska schäfern, storleken och speciellt mentaliteten.



Doris är en Grand Danios tik på två år.





Igår hade Ina besök hos veterinären för att få sin 12 veckors spruta. Det gick jätte bra, att åka hiss bord ner var inga problem heller. Veterinären tyckte hon var väldigt fin.

Ina fick även två nya halsband av Lina, ett blingbling som hon kan ha nu och ett annat läderhalsband med platta nitar med tassavtryck på. Så nu är Ina lite extra fin med sitt bling halsband :P



Vi har även hunnit med en heldel bilträning då jag övningskör minst 2h om dagen. Det blir bara bättre och bättre det med. Ina ylar ibland då man lämnar henne själv i bilen ibland men blir snabbt tyst och kan somna utan problem. somnar oftast direkt när man har börjat köra.

Så mycket har vi hunnit med sen vi kom i tisdags fm och mer blir det i helgen. Då ska vi åka till Therese och där kommer hon att få träffa jack rusell Lillan och kanske Önska och några katter. Mer om det kommer jag att uppdatera om under helgen eller början på nästa vecka.














RSS 2.0