Strålande sol och en toppen dag!

Lagom kyligt, strålande sol och molnfritt har det varit idag. En riktig bra dag för att vara ute med hundarna.Dagen började med tvätt av hundpläd, rastning, utfodring och en del bus innan det var dags för en liten förmiddags tupplur. Där efter kom Nikita på besök med sin schäfer hane Wicko. En riktigt fin kille och inte allt för liten. Väger 49.9 kg :)
Hind mötet började inte så jätte bra för Ina. Rozz gick fram och hälsa utan problem, var lite försiktig till en början då Ina var som hon var. Ina skällde, morra, reste ragg och la svansen mellan benen och gömde sig bakom fåtöljen. Efter många försök att tysta henne fick jag sakta men säkert fram henne och efter ett tag gick hon fram och hälsade på Wicko. Så snäll och lugn som han var blev jag förvånad över Inas reaktion. Kanske för att hon inte riktigt var berädd på att han skulle komma in.
Efter att hon hade vågat sig på en hälsning var det fritt fram och full fart! :)
Lilla Rozz gillade verkligen Wicko, sprang efter honom i huset med en viftande svans och var riktigt nyfiken på vad han gjorde. Efter en stund hemma hos mig åkte vi till en jätte stor gräsmatta där det brukar hållas fotbollscuper på sommrarna. Tyvär vet jag inte vad sstället heter men ett perfekt ställe att träna på. Lagom med störnings moment av folk som går för vi på långt håll och hundar som är i närheten. När vi kom var det en hundgrupp som hade lydnads träning. Vi gick längre bort på gräsmattan där vi kunde ha våra hundar lösa då vi tränade. Var riktigt kul att ha någon att träna med! Det ska vi se till att fortsätta med.
Träningsmoment som jag körde med Ina var; ligg, sitt/stanna, fot och hit. framför allt att jomma med kontakt då hon gärna ignorerar en lite ibland nu.
Rozz blev det mer inkallning och en massa bus.För att förstärka våran relation. Var riktigt bra störnings moment då Nikita tränade med Wicko samtidigt. Gick väldigt bra med både Ina och Rozz att bryta dem då de blev allt för intresserad av Wicko.
Rozz var riktigt trött då vi åkte hem och kom hem. Hade hoppats på att de små liven skulle sova en längre tid då vi kom hem så att jag kunde åka och handla. De sov när jag for men var på benen när jag kom hem. Sen var de på benen större delen av tiden från ca kl18-20. Men nu ligger de däckade och sussar så sött :)







När jag var ut med hundafna på en liten kvälls promenad hittade jag ännu en gång en övergiven kundvagn. Kunde inte bara låta bli utan var bara tvungen att använda mig lite av den.
Så fort Ina såg den morrade hon lite och Rozz bara tittade, fattade inte riktigt vad det var hon morrade åt. Gick fram till vagnen och börja slå lite på den så det levde om för att se deras reaktion. Båda hoppade till men Rozz var den som reagerade minst. Han stod kvar hela tiden och backade mindre och mindre för varje gång. Ina blev också bättre allt eftersom men hon backade gärna och när det blev lite för mycket sprang hon gärna runt och gjorde något annat. Något som jag verkligen måste jobba bort. Vill att hon ska klara av plötsliga högljuda ljud som kan komma när som. Om vagnen är kvar i morgon så ska jag välta den så att de får gå i den och igenom den så de får lite galler träning :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0