Vikt och balansgång

Glömde ju att berätta att jag vägde hundarna igår hos veterinären. Var nära på att glöma det när jag var där men kom på det precis då vi skulle gå så det var bara att vända i dörren. Ina tyckte inte om att gå upp på hundvåden då plastmattan som låg på bara gled runt. Fick lyfta upp henne och sätta henne då gick de bra. Ina vägde 12.55 kg för att vara exakt. Rozz var det ju självklart inte några problem med. tyckte väl att det var litre läskigt med att mattan gled undan för honom men han satte sig på våden i alla fall och han vägde 7,5 kg. Och han är inte ens 3månader än! :)


Idag bestämde jag mig för att ta en längre tur själv med Rozz på förmiddagen innan det var dags för hans andra mål för dagen. Gick ut strax efter elva och var inne ca 11.40
Anledningen varför jag bestämde mig för att gå själv med honom nu denna gång var för att han har en tendens att vända och gå hem själv då kan går lös. Spelar ingen roll hur mycket man försöker locka på honom. Ibland kommer han fram till en men sen  när man börjar gå igen stannar han bara och tittar efter en. Så jag bestämde mig att ta en tur i skogen där får han gå lös. För där kan han inte ha samma koll på mig som på gånbannan där det är så öppet och han ser en på långt håll. Och det märktes på en gång att han hade koll på en. Passade även på att göma mig då han stannade till och struntade totalt i mig då jag ropade på honom. Så jag ställde mig bakom en gran där jag såg honom men han såg inte mig. Då Rozz till slut tittade upp och insåg att jag inte var i närheten började han att leta efter mig och han hittade mig med. Han visste i alla fall åt vilket håll jag hade gått åt. Han blev helt överlycklig. Ska fortsätta med detta och förhoppnings vis kanske det ger resultat av att han kommer att ha mer koll på mig och vara mer i närheten och inte stanna och titta på en med en bekymrad blick då jag fortsätter promenaden och han vill gå hem igen. I vanliga fall har han rätt bra koll på en. spelar ingen roll hur trött han är följer han med mig och kollar vad jag gör hemma.
Innan vi gick hem gick jag till trädet som är nedfällt där Ina älskar att gå balansgång på för att låta Rozz gå där. Tog även lite bilder på det så ni får se hur det ser ut och hur högt det är mellan marken och stammen.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0